Idul Adha (Offerfeest) - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Floor en Vera - WaarBenJij.nu Idul Adha (Offerfeest) - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Floor en Vera - WaarBenJij.nu

Idul Adha (Offerfeest)

Door: Floor en Vera

Blijf op de hoogte en volg Floor en Vera

04 Oktober 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Idul Adha is het feest van het jaar voor de moslims. In de eerste weken zagen we al grote koeien staan bij mensen naast het huis, die ons behoorlijk opvielen naast al die kleine mensjes hier. We hoorden al van vele mensen dat deze koeien voor dit feest bestemd waren. Het hele weekend is het feest voor de moslims. Gisteravond begon het al met een versierde optocht en extra diensten van de moskee. Ook moesten de moslims gisteren vasten, want dat hoort er allemaal bij. Gelukkig zijn wij geen moslim. Vanmorgen om 7 uur werd in elke moskee een speciale dienst gehouden om te bidden. Naast deze dienst kon het koeien slachten beginnen. Wij zouden eigenlijk met iemand mee gaan van Sayap ibu, maar hier werd op zondag pas geslacht. We hadden al gehoord dat bij vele andere moskees het vandaag zou zijn, na de speciale dienst. En aangezien we er vanmorgen vroeg uit waren dachten we laten we zelf een moskee opzoeken, waar de koeien wel vandaag worden geslacht. Na een half uur/3 kwartier te hebben rond gereden zagen we een grote moskee met security ervoor waar wel leek of er wat te doen was. En ja hoor! Aangezien bijna niemand hier Engels spreekt hebben we maar met handen en voeten gevraagd of we een kijkje mochten nemen. We wisten dat de dienst al af was gelopen en ze wezen ons de weg achter de moskee, hier was een weiland waar alle koeien klaar stonden om geslacht te worden. Ze waren net begonnen met de eerste 2 koeien te slachten, dus we waren prima op tijd, aangezien er nog 50 stonden te wachten. Toen we bij de koeien stonden kwam er een jongen naar ons toe, die wel Engels sprak, en ons wel een rond leiding wou geven. Het is echt productiewerk. Ze beginnen met de ‘onthoofding’ van de koe, dan wordt de koe een paar meter verder gebracht om de huid van de koe er af te kunnen snijden, door het makkelijker te maken blazen ze de koe eerst op. Het was mooi om te zien dat ze met zoveel mensen al die koeien in stapjes tot vlees bereiden. Dezelfde mannen die de huid van de koeien eraf sneden haalden ook de ingewanden eruit, deze ingewanden werden direct met een auto vervoerd naar een rivier om dit schoon te kunnen maken, anders gaat het stinken. De rest van de koe werd in stukken gesneden zodat de volgende groep mannen dit per soort af konden snijden. Zo waren er verschillende groepen mannen die aan het werk waren: de ene groep was voor de botten, de andere voor de schapen, de volgende gaat het vlees wegen en de laatste groep pakt het in bakjes. Misschien is het een beetje een vies verhaal, maar het vlees wordt met iedereen gedeeld, dit wordt echt gedaan vanuit het geloof en met veel liefde, ze zien dit vlees als een geschenk. Na een rondleiding te hebben gekregen, een kopje thee en weer heerlijk eten, begrijpen we weer een stuk meer van het geloof en waarom ze Idul Adha houden. Je ziet dat alle mensen samenwerken en het feest met iedereen willen vieren. Iedereen wou ons tijdens hun werk laten zien wat ze aan het doen waren en bedankten ons voor onze komst. Toen we weg wouden moesten we even wachten van de jongen die ons de rondleiding heeft gegeven, want ook wij kregen een geschenk mee naar huis. Eigenlijk schaamden we ons om dit aan te nemen, maar iedereen drong zo aan dat we dit niet konden weigeren.
Voor vanmiddag zijn we bij iemand thuis uitgenodigd en gaan we lekker saté maken. Hoe vers wil je het hebben!!

Fijne dierendag allemaal!!

• 20 Oktober 2014 - 08:51

Bert En Ria:

Hallo Vera .
    Ik heb net het verhaal van je gelezen ,je noet daar toch echt wel tegen kunnen.
    Was echt niets voor mij.Zo te lezen vermaken jullie je wel.
    Lieve groetjes van ons en pas goed op jezelf.